14 mars 2007

Bokbytarbussen

ALMA-priset, eller Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne som det också heter, går till Banco del Libre. Organisationen startade 1960 med ett bytescenter för skolböcker. Man jobbar fortsatt med att förmedla böcker till barn och med att försöka intressera barn för att läsa. Man har startat förlg och bibliotek runt hela landet, som förresten är Venezuela. Jag tycker det låter som en supberbra grej att ge dom de 5 miljoner som är prissumman!


Här kommer en buss full med böcker.

Ner om priset och om Banco del Libre kan man läsa på Svd, DN och Aftonbladet.

2 kommentarer :

Magica de Hex sa...

Ja det är säkert jättebra att ge 5 mijoner till en organisation som ser till att fattiga barn får tillgång till böcker. Men jag tycker att det känns lite tråkigt att det inte är en författare som barn kan läsa, som fått priset. När en så främmande organisation i ett land så långt bort får priset, blir det ännu svårare för priset att få uppmärksamhet. Det är anonymt så det räcker. Jag hade varit gladare om de gett halva priset till organisationen och andra halvan till en modern författare!

AnnCharlott sa...

Jo, jag håller på sätt och vis med. Min första tanke när jag läste vart priset gått var ett lite besviket: Que? Ohc 5 mille är ju gaska mycket pengar så de hade räckt ganska långt att dela på också.