18 april 2007

Olästa böcker säljer bäst

Så skriver Svensk Bokhandel på sin nätsajt. En lite olyckligt formulerad rubrik månne, för de flesta böcker är förmodligen olästa av dem som köper dem. Vad artikeln egentligen handlar om är att de böcker som toppar försäljningslistorna just nu är sådana som ännu ej finns i bokhandeln utan såna som är förhandsbeställda. Och inte helt oväntat är det Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson och Tyskungen av Camilla Läckberg som ligger i topp just nu.

Jag tycker det är en liten lustig företeelse det här med att förbeställa böcker. Vad är meningen med det egentligen? Eller (som i fallet med t.ex. Harry Potter) att köa utanför någon bokhandel mitt i natten för att vara med när boken släpps. Är det så viktigt att vara först? Visst, det händer att en bok tar slut, men oftast kommer en ny upplaga utan att det dröjer alltför länge. Status då, det här höjer väl bokens status? Jo, kanske - åtminstone somliga böckers. Men samtidigt är det en väldig fokus på bästsäljare och listettor nu. Så har det väl inte alltid varit? Eller har det? Det kanske bara är jag som har selektivt minne just nu.

3 kommentarer :

Anonym sa...

Jag tycker att topplistor är en första hjälp i läsvalet. Hinner man inte läsa så mycket kan de fungera som en fingervisning om vad som gäller. Man vill ju hänga med! / dmcn

AnnCharlott sa...

Jo, det kan jag iofs hålla med dig om. Jag fastnar också ofta vid toppliste-väggarna i bokhandeln.

Magica de Hex sa...

Det handlar ju om att vara först fattar du väl ... Livet är en enda lång tävling!