23 april 2007

Vad ska barnen läsa?

Det här med barn/ungdomar och läsning diskuteras nu som då. Hur ska vi få dem att läsa? "Låt dem läsa vad de vill. Det är viktigare att de läser än vad de läser" säger en del. Och lägger stor vikt vid att de har läst x antal sidor per vecka. Men det håller inte alla med om. Lena Kjersén Edman hör till dem som inte håller med. "Lärare och bibliotekarier måste våga vara experter", säger hon i en artikel i DN. Man säger ju inte "Skippa maten! Ät godis, huvudsaken är att du äter!". Jag är inte så säker på dessa båda förhållningssätt helt behöver utesluta varandra, och jag tror inte heller att någon är helt renlärig åt det ena eller andra hållet. Jag anser att man måste ta barnens intressen på allvar och låta de läsa det de tycker är kul utan att komma med för många pekpinnar. Men samtidigt guida dem genom att visa på den mångfald som finns och allt man kan lära sig och upptäcka genom böcker. På Skogåsskolan har man tagit fram en litterär kanon för barn och ungdomar som man arbetar med. Sedan diskuterar man det man läst, sätter in det i ett sammanhang. Jag har alltid tyckt att det är lite knepigt det här med litterär kanon. Vem ska bestämma vad som är god och bra litteratur? Men Skogåsskolans kanon känns väl avvägd och anpassad till den tid vi lever i, och man tycks ha fått igång läsintresset bland eleverna och det är ju jättebra.

3 kommentarer :

Anonym sa...

Skogås litterära kanon, funkar säger i Skogås. Jag skulle vilja veta varför "Ett öga rött" av Jonas Hassen Khemeri inte är med. Boktanten kanske inte anser att den har litterär kvalité eftersom den innehåller meningar med fel ordföljd. Ett öga rött är skriven med ett levande språk jämfört med många på kanonlistan.

AnnCharlott sa...

Jo, det är alltid en svår avvägning att bestämma vad som ska vara med när man gör en kanon. Och det är därför jag inte är ohejdat positiv till litterära kanon. Jag tycker också att Ett öga rött skulle platsa. Och man skulle kunna tänka sig att eleverna också fick komma med förslag till sin kanon. Av artikeln att döma verkar det som om det bara vara lärarna som bestämmer listan.

Anonym sa...

Ante mig att Elfriede skulle sno min idé...frågan är bara; håller hon samma kvalitè?...döm du...
http://teveombudsmannen.blogg.se