24 maj 2007

Bokfemman v 21

Här kommer mitt bidrag till Malins bokfemma vecka 21. Ämnet är kvinnliga favoritförfattare (och det var inte helt lätt att välja ut bara 5 st).

Jeanette Winterson Min absoluta favoritförfattare. Tror jag läst det mesta av henne som blivit översatt till svenska. Har följt henne sedan debuten(?) med Det finns annan frukt än apelsiner och sett hennes språk och skrivande utvecklas. Den bok jag tycker allra bäst om är nog Skrivet på kroppen.

Joyce Carol Oates är ju svår att förbigå. Fallen och Blonde förstås. Men jag minns ännu den allra första Oates som jag läste som mycket ung, Men tiden går. Hennes ungdomsböcker kan jag också rekommendera.

Carina Burman Jag gillar hennes historiska romaner med lite deckartwist. I Babylons gator och Vit som marmor är den rådiga Euthanasia Bondesson som huvudperson. Men framför allt vill jag rekommendera Den tionde sånggudinnan. En historisk ressa och fantasi som också rymmer ett mysterium.

Minette Walters Hennes psykologiska thrillers får håren att resa sig på en. Skulptrisen, man kan bli mörkrädd för mindre. Iskällaren, Blomsterkronan, Eko etc.

Anne Holt Får avsluta min lista. Främst beroende på att jag slukat i mig alla hennes böcker om Hanne Wilhelmsen.

2 kommentarer :

*Malin* sa...

Roligt med tips på nya författare! Man fastnar ju lätt i gamla hjulspår. Ska lägga in din första författare på min önskelista. Tack för tipset!

Anonym sa...

Ser man på, någon mer än jag som har Oates och Walters på favoritlistan. Vad kul!