30 maj 2007

Bokfemman v 22

Här kommer mitt bidrag till Malins bokfemma vecka 22. 5 manliga författare vars böcker jag läser/läst mycket av.

Isaac Bashevis Singer är en fantastisk berättare. Han böcker myllrar av liv. Jag tycker om dem alla, tror inte att jag läst någon dålig bok av denne man och därför har jag också svårt att välja ut någon som den bästa. Men för att bara nämna några titlar: Trollkarlen från Lublin, Ung man söker kärleken och Skuggor över Hudsonfloden. Den förstnämnda är en härlig och lite burlesk skröna om Jasja som reser runt i Polen och förtrollar kvinnorna. Ung man söker kärleken utspelar sig i sekelskiftets Warsava och handlar om den unge Singer himself. Skuggor över Hudsonfloden utspelar sig i det sena 40-talets new York och handlar om några judiska flyktingars liv.

Peter Pohl har skrivit några riktigt superbra ungdomsböcker (som man har lika stor behållning av att läsa som vuxen). Vi kallar honom Anna, en fruktansvärd historia om mobbning och skuld och Janne min vän, där Krille berättar om sin mystiska vän Janne. Jag kastar mig fortfarande över varje ny bok av Peter Pohl, men tyvärr tycker jag inte att han håller samma kvalitet längre.

Per Nilsson är en annan ungdomsboksförfattare. Och där säger jag bara en sak; Hjärtans fröjd och den nya (kommer i höst) The return of Hjärtans fröjd.

Henning Mankell har jag ju läst en hel del av, och han skriver bra. Wallanderböckerna förstås, även om de blev lite tjatiga till slut. Danslärarens återkomst är inte Wallander men en riktigt bra deckare. och så vill jag varmt rekommendera Eldens hemlighet om Sofia som trampar på en landmina och Pojken som sov med snö i sin säng och de andra böckerna om pojken Joel.

Pär Lagerkvist måste ju också vara med på min lista. Som jag fascinerades av hans författarskap när jag först stiftade bekantskap med det. Barabbas, Dvärgen och Bödeln är favoriter jag ständigt återkommer till.

3 kommentarer :

Maria sa...

Kul med lite tips! De tre i mitten på din lista känner jag väl till, och särskilt Peter Pohl är en stor favorit. Bashavis Singer och Lagerkvist har jag inte läst något av, förutom någon dikt av Lagerkvist i skolan, men nu blev jag nyfiken på dem!
Maria

Anna sa...

Hej hej! Vad kul att vi är så många som dragits med av bokfemmefebern!
Visst är väl Peter Pohl fantastisk! En av mina 5 också.
Jag sparar din blogg i min länklista. :-)

*Malin* sa...

Säger som alla andra - kul med nya tips! Roligt att så många hänger på Bokfemman o sprider sina guldkorn av favoriter. :-)