31 juli 2007

Bokfemman vecka 31

Har inte riktigt hunnit med i svängarna när Malins bokfemmor dragit igång igen, men jag börjar med den senaste. Mina 5 favoriter av Astrid Lindgrens böcker. Det här med att lista Astrid-favoriter är både lätt och svårt. Lätt att hitta 5 bra, men svårt att sålla. Sen funderade jag också en del kring hur jag skulle tänka. Skulle jag ta dem jag tycker bäst om idag som vuxen, eller skulle jag välja det nostalgiska temat och plocka ut min barndoms favoriter. Fann dock att det inte finns vattentäta skott där emellan även om en del av de böcker jag gillade som liten tråkar ut mig idag.

1. Bröderna Lejonhjärta: Hör till mitt möte med Astrid som vuxen. Hade väldigt svårt när jag skulle läsa den högt för jag började bara grina hela tiden.
2. Draken med de röda ögonen: Kanske lite av en doldis. En jättesöt berättelse om två barn som en dag finner en ilsken drakunge i svinstian med arga röda ögon.
3. Vi på saltkråkan: Egentligen är det nog mest filmerna och tv-avsnitten jag gillar. Det hörde till min barndoms höjdpunkter när det var Saltkråkan på tv eller kom en ny film med Tjorven på bio.
4. Madicken: Är nog kanske den av Astrids figurer jag gillar allra mest.
5. Mästerdetektiven Blomkvist: Tyckte jag jättemycket om när jag var liten. Idag tycker jag mest att de böckerna är trista och kan inte riktigt förstå vad i dem jag fann så spännande då, men beslöt ändå att ta med på listan :-)



Andra bloggar om: ,

2 kommentarer :

Maria sa...

Å, Draken med de röda ögonen hade jag nästan glömt bort! Den är ju så mysig.

*Malin* sa...

Man har ju så många minnen från barndomen av alla hennes böcker så för min del var det svårt/omöjligt att sära på favoriter då och nu. Det som var favoriter då lever på något sätt kvar som favoriter även nu som vuxen.