01 augusti 2007

Snabbt om Snabba cash

Snabba cash av Jens Lapidus var ytterligare en av de böcker jag hann med under min semester. När jag började läsa tänkte jag ungefär "vad är detta? ursch hur ska jag orka läsa om dessa odrägliga människor?". Men en bit in i boken blev det ändå riktigt bra. Framför allt miljöbeskrivningen och hans sätt att delge oss detaljer om kläderna och prylarna ger en stark autencitet till boken. Själva handlingen känner väl de flesta till vid det här laget. Det handlar om en halvmisslyckad kokainlangare, en wannabe som gör vad som helst för att få hänga med det vackra folket kring Stureplan och slutligen en underhuggare i juggemaffian. Tre personer, tre människor till en början inte har mycket med varandra att göra men så småningom flätas deras öden ihop.

Boken är smart, rafflande och en fullkomlig "page-turner". Det enda jag inte riktigt gillade med boken var de återkommande utdragen från domstolsprotokoll och polisförhör. De kändes mest sega även om de också säkert var ditstoppade för att de den där autentiska känslan.

Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer :

Maria sa...

Din beskrivning är ungefär så som jag har föreställt mig boken! Jag har inte läst den än men har tänkt göra det.

Magica de Hex sa...

Ok då kanske jag ska fortsätta läsa... tyckte den verkade smått trist i början, men jag får väl ge den en chans till då!

Anonym sa...

lyssnade igenom boken på bilsemestern och insåg då att storyn skulle kunna göra sig bra som komedi a'la kopps... ingen höjdare som spänningsroman dock.

Anonym sa...

Jag sträckläste boken på min semester och det tog mig något kapitel innan jag fastnade men sen var jag totalt fast!! Shit vad bra den var! Jag var som i en annan värld i flera dagar.. kanske har man en längtan efter ett mer spännande liv med galna fester och kokain, haha. Boken var också väldigt tragisk såklart. Loved it!

Isa