07 augusti 2007

Bokfemman vecka 32

Den här gången blev Malins bokfemma lite knepig - åtminstone för mig, för jag måste erkänna att jag är usligt dålig på att läsa böcker av författare som inte är antingen svenska, engelska eller amerikanska.

Veckans tema är fem favoriter - böcker eller författare - av utländksa författare (dock ej från US eller UK). Här är min femma:

Fjodor Dostojevskij - Brott och straff. Den fattiga studenten Raskolnikovs febriga försök att rättfärdiga ett hemskt brott bara för att den som utsatts för brottet är en dålig människa. Så bra. Så fascinerande. Så spännande.

Michail Bulgakov - Mästaren och Margarita. En burlesk roman om när en mystisk man vid namn Woland och hans minst sagt märkliga följe kommer till Moskva och ställer till med oreda i de finkulturella salongerna.

Gabriel García Márquez - Hundra år av ensamhet. Denna härliga släktkrönika som spänner över hundra år har en del smått fantastiska inslag.

Isabelle Allende - Andarnas hus. Även detta är en härlig familjekrönika som spänner över lång tid.

Isaac Bashevis Singer - De flesta av hans böcker. Som jag skrev i en tidigare bokfemma tillhör han en av mina favoritförfattare och jag har svårt att välja ut någon enskild bok. Han flyttade visserligen till USA redan som 31-åring, men han är ju född i Polen och räknas som en av de främsta jiddishförfattarna.

7 kommentarer :

Sundbom sa...

Ah, det är klart att man skulle ha haft med Singer!

Susanne sa...

Åh, alla har jag ju läst! Och det är väl bara den sistnämnda som jag inte tycker riktigt lika mycket om som de övriga. Fast jag har bara läst en bok av honom, som jag inte ens kommer ihåg vad den heter. Och det innan han fick nobelpriset - för länge, länge sen.

(Jag tyckte däremot att den här bokfemman var väldigt lätt.)

*Malin* sa...

Här känner jag ju igen böckerna! De flesta andra har bara haft okända böcker, för min del. Tvåan ligger på min attläsalista, liksom trean. Andarnas hus hade jag ju också med på listan. Jag kommer inte ihåg om jag läst ngt av Singer eller inte, men har en bok här hemma, som jag dock inte kommer på namnet på just nu.

Anonym sa...

Jag säger som Henrik. Singer glömde jag ju. Och Stern och... Nej, nu slutar jag tänka på det! Hundra år av ensamhet har jag ju också med på listan. Fast det har jag nästan jämt...

Martina sa...

Hej! Roligt att du är webbredaktör på Barnens Bokklubb, jag pluggar till bibliotekarie och min grupp använde den sidan ganska mycket till ett projekt i våras =).

AnnCharlott sa...

Martina, vad kul att ni använde vår sida i ert projekt. Har du feedback är jag idel öra :)

Martina sa...

Vårt projekt handlade om att göra en hemsida med böcker för barn i 5-8-årsåldern, nybörjarläsare alltså. Därför var Barnens bokklubb väldigt bra eftersom ni har delat upp böckerna i ålderskategorier =).