14 augusti 2007

Bokfemman vecka 33

Malins bokfemma för veckan 33 har som tema brittisk och amerikansk litteratur. Nämn dina 5 favoriter - böcker eller författare.

1 Jeanette Winterson - med risk för att bli tjatig. Har ju hyllat henne och hennes böcker ett otal gånger i min blogg, men om jag ska räkna upp 5 favoriter från US & UK så måste hon ju vara med.

2. Joyce Carol Oates - ok, allt hon skriver är inte superbra. Men när hon är bra är hon nästan bäst.

3. Michelle Magorian - har skrivit ett antal fantastiska ungdomsromaner. Hemlängtan, Godnatt Mister Tom, En liten kärlekssång. För att bara nämna några.

4. Aidan Chambers - har skrivit några fantastiska ungdomsböcker. Framför allt Dansa på min grav. Sen har han skrivit en del för vuxna om barns läsning också.

5. Dennis Lehane - skriver thrillers som är något utöver det vanliga. Bäst tycker jag om Rött regn som också blev den fantastiska filmen Mystic river.



Andra bloggar om: , , intressant.se

7 kommentarer :

e sa...

Intressant femma. Personligen älskar jag Oates men får inte riktigt till det med Winterson. Jag har försökt läsa W flera gånger men jag fastnar inte.

Anonym sa...

Dansa på min grav är en storfavorit. Den lånade jag ut en gång. Tyvärr , för den kom aldrig tillbaka.
Lehane gillar jag också, men inte tillräckligt för att han ska koma upp på listan. Fast å andra sidan har jag precis insett att alla mina listor är extremt mossiga...

Martina sa...

Michelle Magorian är ju helt fantastisk, Godnatt Mister Tom har varit en av mina favoritböcker sen jag gick i mellanstadiet (så i omkring 15 år nu) och jag har den fortfarande konstant på sängbordet för lite småbläddrande innan sängdags =).

Matilda sa...

Michelle Magorian älskade jag när jag var yngre. Kommer ihåg att jag fällde mer än en tår när jag läste Godnatt Mr Tom. Har hon förresten givit ut något på senaste?

Anonym sa...

Härlig kommentar om Oates - hon är fantastisk fast det finns några nerköp också.

AnnCharlott sa...

Det var ett bra tag sedan det kom något nytt från Magorian, åtminstone på svenska, men enligt hennes hemsida har hon en ny bok på gång 2008, "Just Henry".

*Malin* sa...

Som jag tidigare sagt måste jag ge Winterson en ny chans. :-) Magorians "En liten kärlekssång" ligger här hemma o väntar på läsning. Det ska bli intressant. Och Oates kan jag inte annat än hålla med om.