15 augusti 2007

Nicke lilltroll och Camilla Läckberg

Säga vad vam vill om Camilla Läckberg. Hon må skriva som Nicke lilltroll talar eller som något som skulle platsa i Min häst, som Leif GW Persson tycker, men hon har i alla fall en förmåga att skriva riktiga bladvändare. När jag läser hennes böcker tänker jag att "jag ska bara läsa till nästa nya stycke/kapitel" sen ska jag diska, städa eller vad som nu skulle behöva göras. Men det går ju inte varje stycke avslutas med en liten cliff-hanger som gör det omöjligt att lägga ifrån sig boken.

Därmed inte sagt att jag är speciellt förtjust i hennes böcker. Personerna är stereotypa och ganska ointressanta och Mellberg är en sådan överdriven parodi på allt vad inkompetenta polischefer heter att det mest blir fjantigt. Men som tidsfördriv fungerar det. Nu senast läste jag hennes första bok, Isprinsessan, som vi fick som pocket av en kompis. Erika blir involverad i en mordutredning då hon hittar sin barndomsvän Alexandra Wijkner död. Och som så ofta i deckare är det händelser långt bak i tiden som föranlett mordet.

När vi ändå är inne på ämnet Läckberg så läste jag att Aftonbladet har henne på en lista med de 10 hetaste kandidaterna till att efterträda Lars Forsell på stol nr 4 i Svenska akademien. Det skulle vara intressant att veta vem som sammanställt denna lista.

Andra bloggar om: , , ,
intressant.se

4 kommentarer :

Anonym sa...

Precis min undran.Vem har ställt samman den där listan. Är den ett rent skämt? Är Ranelid en av Sveriges största författare genom tiderna? Min världsbild skakade i sina grundvalar när jag läste den meningen...

Anonym sa...

Ja, det där med Nicke lilltroll var väl egentligen ganska bra beskrivning på hur Camilla Läckberg skriver. Hennes problem är ju inte att hon skriver en alltför enkel svenska, för det vill ju hennes läsare ha uppenbarligen, utan att hon gör för många språkfel. Det gjorde också Nicke lilltroll gjorde på sin tid. Men dessa fel var då så uppenbara för radiolyssnarna att de blev komiska. Dock har jag en känsla av att Camillas språkfel inte finns där för att för att roa. De är nog helt omedvetna för både författarinnan och korrekturläsaren, vilket inte är ett dugg kul, tycker jag. B

Anonym sa...

ja, lag undrar verkligen detsamma. Är den listan seriös. Camilla Läckberg med sitt undermåliga språk på den listan. Det är ju skrämmande

AnnCharlott sa...

Jag har googlat runt, men inte kunnat hitta denna listan någon annanstans än hos Aftonbladet. Så det är väl ganska troligt att de spånat fram den själva på sin redaktion.

Jag vill göra ett förtydligande när det gäller Camila Läckbergs språk. Jag tycker inte att hon skriver väl men jag tycker inte heller att GW Perssons påhopp är särskilt snyggt.