28 augusti 2007

Bokfemman vecka 35

Veckans bokfemma är knepig men kul. Veckans tema är facklitteratur. Redan där blir det svårt. Jag läser inte mycket facklitteratur. "Nämn 5 böcker som säger något om dig själv, vem du är och vad du gör på fritiden mer än läser." Hm, bara det att hitta fem böcker blir som sagt knepigt. Och att dessutom hitta fem böcker som säger något om mig själv och vad jag gör när jag inte läser. Inte lätt. Inte lätt alls. Men värt ett försök:

Göran Kropp 8000+ - David Lagerkrantz & Tunn luft - Jon Krakauer: Är ju (själv)biografier och kanske inte kvalificerar som facklitteratur. Men eftersom de berättar om faktiska händelser väljer jag att tolka dem som facklitteratur, just nu i alla fall. Jag är galet fascinerad av höga berg i allmänhet och Everest i synnerhet. Men nej jag är ingen bergsklättrare.

Reseguider typ Lonely planet & faktaböcker om olika länders historia och sociopolitiska situation: Här kan jag inte nämna någon specifik bok. Det beror helt och hållet på var nästa resa går. Älskar att resa.

A History of Narrative Film - David A. Cook: Den var kurslitteratur när jag läste filmvetenskap. Den innehåller en imponerande genomgång av filmhistorien från "the very start" och fram till nutid.

Du och din katt - David Taylor: En mycket användbar bok. Den brukar vi konsultera när katten beter sig konstigt eller verkar hängig. Förutom skötselråd, genomgång av olika raser och allt det där vanliga innehåller den en slags "Finn fem fel"-tabell där man kan leta sig fram till diverse avvikelser, vad de kan bero på och bästa åtgärd.

Europeisk 1900-talshistoria: Inte heller här kan jag nämna någon specifik bok. Men jag är väldigt intresserad av historia. Särskilt europeisk historia och särskilt tiden från sekelskiftet och fram till och med andra världskriget.

Jaha. Så vad säger då detta om mig? Att jag är en historieintresserad kattägare som älskar att resa och som gärna ser på film. Och vad gör jag när jag inte läser förutom att se på film och resa och gosa med katten? Jo jag tränar en hel del. Jag tycker om att träffa kompisar, gå ut på krogen, festa och äta gott.

Andra bloggar om: , ,
intressant.se

5 kommentarer :

e sa...

Du vet väl att den ryske guiden (som jag nu inte kommer ihåg namnet på) har skrivit sin version av Tunn luft. Har dock inte läst den själv än så jag vet inte om den är bra. Lagercrantz Himmel över Everest är också läsvärd om än inte lika bra som Tunn luft.

AnnCharlott sa...

Hm ryske guiden, nej det visste jag inte. Tack för tipset. Den boken måste jag leta rätt på. Himmel över Everest har jag läst och tyckte om.

Anonym sa...

Hej,

Jag skulle vilja skicka dig ett oredigerat förhandsexemplar av pseudonymen Tim Davys debutroman Amberville. Utgivning 2 oktober på Bonniers Förlag. Amberville är en skruvad filosofisk gangsterhistoria om ondska, första delen av fyra. De kommande, fristående delarna handlar om godhet, frihet och öde.

Kontakta mig gärna med adressuppgifter så skickar jag Amberville till dig.

Mvh,

Victoria, victoria@zebrasthlm.se

*Malin* sa...

Göran Kropps bok bara måste jag läsa, särskilt efter att ha hört Renatas berättelse.

Anonym sa...

Tunn luft tyckte jag var jättespännande, och kattböcker har jag flera! I huvudet på katten tror jag en heter, som talar om hur katter fungerar både psykologiskt och fysiologiskt. Otroligt intressant om sånt jag inte visste, t.ex. att katter inte styr över när de ska spinna eller inte!