10 augusti 2007

Hur slutade det?

Det är väl ändå märkligt att det ska vara så svårt att komma ihåg hur en bok slutar? Jag vet inte om det är ett Barnens Bokklubbs-syndrom eller om det är allmängiltigt. I alla fall så brukar vi som tillhör redaktionen och läser böckerna, presentera dem för våra kolleger på kundtjänst som ska kunna svara på kundernas eventuella frågor. Allt som oftast händer det att vi kan ge målande och inlevelsefulla beskrivningar av vad boken handlar om, men när vi kommer till slutet så blir det blankt i skallen. Vad hände? Hur slutade det? Okej, oftast kanske man inte vill berätta slutet men det behöver ju inte betyda att man måste glömma bort hur boken slutar.

5 kommentarer :

Martina sa...

Men det är väl bra ibland? Om man vill läsa boken igen alltså. Kanske inte sker så ofta med barnböcker när man är vuxen, men ändå.

Anonym sa...

jag glömmer också ofta bort sluten fast håller med föregående om att det kan vara lite härligt om man vill läsa den igen. :)

Bokidioten sa...

Kul observation! Om det är småbarnsböcker kan man ju alltid dra till med att de somnar... DEt är förvånandsvärt ofta så då

Matilda sa...

Jag tror det är för att man ska kunna läsa boken igen och bli överraskad på nytt

Maud/En bok om dagen sa...

Men - om man förväxlar hela boken då??? Och inte bara barnböcker...

Jag, som är så förvirrad, minns inte alltid vad jag har läst. Eller, kanske att jag minns boken om jag ser omslaget - men om boken kommer i pocket, då är det kört. Då köper jag pocketboken i tron att det är något som jag har missat och så tänker jag genom hela boken "Men så konstigt... Jag känner igen det här..."