22 augusti 2007

Ska vi slå vad?

Nu är vadslagningen tydligen i full gång inför tillsättandet av efterträdare på Lars Forsells stol i akademin. Den som leder och ger minst pengar tillbaka Eva Ström. Hon ger bara tre gånger pengarna. Ett vad på Jonas Gardell eller Ulf Lundell ger 1000 gånger pengarna. Förutsatt att de kommer in förstås.

Storytellers blogg läser jag att det finlandssvenska Kristianstadsbladet förespråkar att en finlandssvenk tar plats på stol nummer fyra. Och jag tycker att det låter som en intressant idé. Vi svenskar är ofta påfallande okunniga om det finlandsvenska kulturlivet. Ja det är många som inte ens greppat att det finns en svensktalande minoritet i Finland.

Så vem skulle man kunna tänka sig då? Ja det finns många att välja mellan. Varför inte Monika Fagerholm eller Merete Mazarella? De är ju inte helt okända här i Sverige heller. Personligen skulle jag tycka att det vore kul med poeten och Finlandiapristagaren Gösta Ågren. Är kanske lite jävig där eftersom han kommer från österbottniska Nykarleby, samma stad som min sambo kommer ifrån.

Andra bloggar om: , ,
intressant.se

2 kommentarer :

Matilda sa...

Med Gardell på stolen hade det nog skakat om akademins grundvalar (heter det valar?). Det hade behövts. Men jag tror inte att man är tillräckligt modig. Om man inte är modig nog att ge Astrid Lindgren nobelpriset så är man i mina ögon inte så särskilt modig...

AnnCharlott sa...

Jag håller helt med dig. Man är nog inte särskilt modig.