16 oktober 2007

Bokfemman vecka 42

Fem författare jag skulle vilja ge ett fint bokfemmepris till. Det är veckans uppgift i Malins bokfemma.

1. Jeanette Winterson - förstås. Jag har skrivit så mycket om henne och hennes böcker här så ni som läser min blogg någorlunda regelbundet blir väl inte så förvånade att hon hamnar i topp. Ett rikt och vackert språk, fantasifullt berättande ibland gränsande till det magiska med inslag av fantasteri. Så lyder min motivering.

2. Katarina Kieri - med till synes små medel gör berättar hon om stora ting. Så distinkt och precist använder hon språket och får med så mycket med så få ord. Men så är hon poet också. Jag har läst hennes (ungdoms)böcker Ingen grekisk gud, precis och Majas morsas kompis sambo. De är bägge mycket bra.

3. Joyce Carol Oates - henne är det ju svårt att förbigå. Särskilt som jag förordat att hon borde få Nobelpriset. Nu verkar det ju inte som om hon kommer att få det än på några år, men då kan hon ju få bokfemmepriset i stället.

4. Fjodor Dostojevskij - framför allt för Brott och straff. Mästerverket där man som läsare riktigt får gräva sig in i Raskolnikovs alltmer förvirrade psyke.

5. Edgar Allan Poe - han har ett vackert nästan poetiskt språk som han använder för att måla fram sina berättelser. Jag gillar framför allt hans rysarnoveller.



Andra bloggar om:

6 kommentarer :

Magica de Hex sa...

Vi har Joyce gemensamt. En annan sak: Hur bär du dig åt för att få så fina små porträtt av dina författare? Inside information önskas!

AnnCharlott sa...

Inside information ska du få. Jag fixar till bilden i photoshop, men andra bildbehandlingsprogram går säkert också bra.

Jämtlandstösen sa...

Edgar Allan Poe hade jag glömt. Läste honom som tonåring, och gillade honom mycket. Kanske dags för en omläsning nu...

Signe sa...

Hej, en som jag tycer om precis som du är Kaatarina Kier, kul att du valde henne.
Signe

Spectatia sa...

Se där, ännu en som påminner mig om Poe. Måste läsa honom, förstår jag.

*Malin* sa...

Jag har faktiskt inte läst ngt av Katarina Kieri, men det borde man ju göra. Att du hade med Winterson var ingen surprise! :-)