07 oktober 2007

Snart dags för årets Nobelpris i litteratur

Nu har Svenska Akademin meddelat datum för tillkännagivandet av årets Nobelpris i litteratur. I en bransch som gillar datum kan man väl säga att det datumet är "The date". På torsdag den 11 oktober kl 13:00 kliver Horace Engdahl ut och meddelar vem som får priset. Spekulationerna och vadslagningen är förstås redan i full gång. Enligt Ladbrokes pekar mycket på att Claudio Magris skulle ta hem priset. Åtminstone är det lägst odds på honom. Bland topp 10 återfinns också Thomas Tranströmer och Joyce Carol Oates. Två namn som brukar finnas med där om jag inte minns fel. Personligen skulle jag gärna se Oates som nobelpristagare. Hon är förvisso en aning ojämn och allt hon skriver är inte jättebra. Men jag tycker ändå att hon har skrivit tillräckligt mycket lysande litteratur för att vara värd priset.

Som vanligt är det många av de författare som återfinns på listan jag aldrig läst och en del av dem har jag aldrig ens hört talas om. Också detta som vanligt.

Andra bloggar om: , , , intressant.se

6 kommentarer :

Magica de Hex sa...

Och den 22 oktober tillkännages alla augustnominerade svenska böcker ...

Lisa sa...

Jag tycker också Oates är värd priset. Men hon är aaaaaalldeles för folklig för att få priset. Det MÅSTE ju vara någon som typ ingen någonsin hört talas om, annars gills det inte.

Matilda sa...

Det blir väl inte Astrid Lindgren i år heller...

Anonym sa...

Gud en så trött och nött kommentar: "Det måste ju vara... och så vidare". Om du menar att ingen nånsin hört talas om sådana som Harold Pinter, Orhan Pamuk, Dario Fo, William Golding, Aleksandr Solsjenitsyn, Jean Paul Sartre, John Steinbeck, Winston Churchill, Ernst Hemingway, William Faulkner, Herman Hesse, Thomas Mann eller Selma Lagerlöf, då vet jag inte vilken galax du kommer ifrån.

Folk som gnäller om att de aaaaaaldrig känner till vem som får priset släpper bara ner byxerna på sin själva.

AnnCharlott sa...

Anna Hanna Johanna, du behöver ju inte ta i så du spricker :)
En del av de namn du räknar upp var säkert obekanta för ganska många innan de fick sitt pris. Med neddragna byxor eller ej, det är en del av namnen på Ladbroke-listan jag inte känner till.

Lisa sa...

Hej Anna Hanna Johanna. Sist jag kollade kom jag från samma galax som resten av människosläktet. Och jag går i så fall gärna med byxorna nere, för under de år jag varit det minsta intresserad av vem som ska få nobelpriset i litteratur så har det alltid blivit pristagare som jag inte läst eller hört något om innan priset delades ut. Det betyder ju inte att jag aaaaaaaaldrig har hört talas om eller läst böcker av de namn du nämner. För det har jag. Men inte innan de fick priset. Hejdå!