05 oktober 2007

Ashimas bok

Gud hade en hustru. Det här är hennes berättelse. Dessa ord på bokens baksida fick mig att köpa Ashimas bok. Det var på bokmässan förra året. Nu har ytterligare en bokmässa timat och nu har jag äntligen kommit mig för med att läsa - och avsluta boken. Och jag blev ganska besviken. Den var lättläst men ack så tjatig och grund.

Vi befinner oss 2 755 år tillbaka i tiden. Jahve är en missunnsam, krävande och rentav elak gud så hans hustru tröttnar och bestämmer sig för att ge upp sin gudinnestatus för att leva bland människorna. Efter henne följer ärkeängeln Haniel i förhoppning om att de ska kunna leva tillsammans som människor. Men när Haniel vaknar upp som människa är det som en vuxen man. Ashima däremot får starta som ett spädbarn. Ashima minns inte något av sin tillvaro som gudinna men allteftersom hon växer upp upptäcker hon sina gudomliga gåvor vilket försätter henne i en del problematiska situationer.

I presentationen av boken står bland annat att: "Ashimas bok är en saga om lust och längtan, evig kärlek och förtärande hat." Och det kan man kanske säga att det är. Jag tycker mest det påminner om det man på 80- och 90-talet kallade "tantsnusk" och "FLN"-litteratur.

Inga kommentarer :