29 oktober 2007

Vad innehåller maten?

Vad är det vi stoppar i oss egentligen? Det kan man undra efter att ha skummat igenom Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson, boken som rönt en del uppmärksamhet på sistone.

Att mat, såväl färdiglagade "tv-dinners" som smörgåspålägg och diversse ingredienser vi köper hem, innehåller diverse tillsatser kom inte som någon överraskning för mig. Jag har länge funderat kring hur mycket socker, smakämnen, konserveringsmedel m.m. som döljs bakom alla konstiga förkortningar i innehållsförteckningarna. Och det ger den här boken ganska bra svar på med ett rejält tilltaget register, uppslagsdel och en lista på vad som döljer sig bakom alla 316 förvirrande E-nummer.

Att pressad skinka innehåller en massa konstiga och tvivelaktiga slaggprodukter är inte förvånande. Men jag studsade till när jag läste att balsamvinäger ofta inte alls är balsamvinäger utan vanligt vinäger som sötats och färgats med karamellfärg. Om vi skulle råka ha äkta balsamvinäger i flaskan har vi förmodligen betalat minst 700 kr/100 ml.

Jag har inte lusläst boken och vet inte om det är nödvändigt att göra det heller. Men den är en bra guide att ta till och framför allt det utförliga registret gör det lätt att hitta i boken.

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar :

Matilda sa...

Den boken verkar väldigt intressant, håller på och funderar över vem som man skulle kunna ge den till i julklapp och sen kunna låna den från... :p