04 december 2007

Grattis Sven Nordqvist!

Sven Nordqvist vann Augustpriset i barn- och ungdomsklassen för sin fantastiska bilderbok Var är min syster? Riktigt jättekul tycker jag. Dels för att det är en underbar bok och dels för att det är kul att det någon gång emellanåt blir en bilderbok som vinner. Vilket inte sker alltför ofta. Egentligen tycker jag att det är helt galet att bilderböcker och ungdomsromaner tävlar i samma klass. Barnboksdelen av Augustpriset skulle också mytcket väl kunna vara uppdelat i tre klasser. Bästa bilderbok, bästa ungdomsroman och bästa faktabok för barn.

Andra bloggar om: , , intressant.se
Mer om Augustpriset: SvD, och DN

2 kommentarer :

Matilda sa...

Sven Nordqvist måste vara en av våra mest fantastiska barnboksförfattare/tecknare! Vi har spelet Gammelgäddan som han har tecknat, man hittar nya saker varje gång man spelar!

Fröken Nina sa...

Jag håller helt med! Ställde också frågan i min blogg igår varför barn- och ungdomsböcker klumpas ihop...