04 januari 2008

"Audrey wait" - årets första lästa bok

Det är onekligen jobbigt att ta sig upp ur den jul- och nyårshelgsdvala jag befinner mig i. Men det är bara att ta tag i sig själv och försöka. Som jag skrev för några dagar sedan så blev det inte så mycket läst under ledigheten. Men nu har jag i alla fall läst manus på Audrey av Robin Benway. Jag skulle tro att boken vänder sig till de lite äldre tonåringarna. Chic lit för tonåringar kanske? Det handlar om Audrey som blir känd när hennes expojkvän och hans band gör succé med låten "Audrey wait" som handlar om hur hon gör slut med honom. När en tidning ringer och frågar henne hur det känns att få en låt skriven om sig och sedan förvränger det Audrey säger så blir hon skvallerpressens älsklingsoffer.

Så vitt jag förstått är detta författarinnans debutbok. Den är flyhänt skriven, innehåller mycket rapp dialog - lite jargongig på ett sätt jag tror ungdomar uppskattar. I en del amerikanska bloggar jag läst har den fått positivt mottagande, men jag är inte lika imponerad. Historien känns bara för osannolik. Att hennes hem skulle bli belägrat av paparazzis och att hon inte skulle kunna röra sig fritt någonstans utan att läsa om det dagen därpå, och allt detta på grund av en hitlåt, det blir för mycket fiktion för mig. Den här boken får Meg Cabots böcker i serien En prinsessas dagbok att framstå som fullt trovärdiga och realistiska.

Andra bloggar om: , , intressant.se

Inga kommentarer :