17 januari 2008

Superfin godnatt-bok

Ibland kan jag bli så glad av bilderböcker. Jag har en förkärlek till de enkla, med rena snygga bilder och gärna lite underfundig text. Det är möjligt att detta inte alltid är de böcker som går bäst hem hos barnen men jag brukar samla på mig bilderböcker åt mig själv. Till dem hör Alors? av Kitty Crowther. Är det dags? kommer den förmodligen att heta på svenska. Den är på väg att bli översatt men den bok jag har i min hand är på franska. Som tur är är texten synnerligen kortfattad och enkel så min skrala skolfranska klarar av att tolka den. Scenen är ett ganska kalt rum med några stolar, ett bord och några lekklossar. In kommer först den figur som syns på omslaget. Sedan en nalle, en kanin, en uggla och så vidare.
"alors? il est lá?"
"non pas encore"

Så där håller det på tills den de alla väntar på kommer in. Barnet. Och då kan alla gosedjuren kyrpa till sängs tillsammans och det är dags att sova.

Superenkelt och med glimten i ögat.

intressant.se

Inga kommentarer :