22 januari 2008

Triss i baggar

Det blev tre guldbaggar till Roy Andersson och filmen Du levande. Förutsägbart kan man tycka och föga förvånande. Det var dessutom de "tunga" baggarna. Bästa film, bästa manus och bästa regi. Fick han baggarna för att han är Roy Andersson? Och är djup och seriös? Jag har inte sett Du levande men har heller inte känt någon lust att se den. Jag såg den hyllade Sånger från andra våningen och tyckte den var urtrist och jättedålig. Visst visst. Det sägs att den är en betraktelse över ett samhälle på väg utför där människor slutat bry sig, där medmänsklighet är ute. Men det räcker inte för mig. För han får mig inte att känna något. All undertext till trots - jag tycker bara att det är platt och trist. Men som sagt, jag har inte sett Du levande och även om mycket tyder på att den följer i samma spår som Sånger ... så får jag väl kanske ta och göra det då.

Mer i DN och i SvD Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant.se

Inga kommentarer :