15 mars 2008

Samma namn nytt koncept

Det fanns en gång ett förlag som hette Tivoli. Det startades av systrarna Gedin och var inriktat på anglosaxisk litteratur. Det var ofta ung ny och spännande litteratur man mötte bland deras utgivning. Och om jag inte minns fel hade alla böckerna också samma lilla knubbiga mysiga format. Jag har en par i min bokhylla. Douglas Couplands Girlfriend in a Coma och Mad Dog av Erika Lopez.

Sedan 2003 har Tivoli legat i malpåse inom Norstedssfären. Nu ska det återuppstå igen men i ny skepnad. Tanken är att Norstedt ska dumpa alla kommersiella titlar, de som inte är fina nog att få bära Norstedts namn, på förlaget Tivoli. Tivoli går alltså från att vara något jag associerat med nyskapande och spännande litteratur till att bli massmarknad. Trist tycker jag som har saknat det "gamla" Tivoli.

Läs mer: DN och SvD
Andra bloggar om
intrassant.se

Inga kommentarer :