13 mars 2008

Bokfemman v 11

Ämnet för veckans bokfemma är svensk samtidsroman. Men inte nog med det, Malin har dessutom satt upp fem regler för vad denna roman ska handla om:

  • Romanens handling ska utspelas i Sverige under ett år i början av 2000-talet

  • Persongalleriet ska spänna över flera generationer

  • Det ska inte vara en deckare

  • Det ska förekomma en kärlekshistoria – gärna en okonventionell sådan

  • Minst ett av de tio budorden ska överträdas


Och det här var ju inte helt lätt. Jag rannsakar mitt minne och tänker att "jag har säkert glömt någon bok". Men om jag har glömt den så betyder det att den inte fastnade = jag tyckte inte att den var särskilt bra. Och då platsar den ju inte ändå.

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist, tänkte jag ju då direkt på. För persongalleriet innehåller både barn och vuxna och det är ju inte en deckar. Dessutom är det väl lite okonventionellt med kärlek mellan en pojke och en vampyr och om man dödar människor för att drickaderas blod är jag övertygad om att man bryter mot åtminstone något av de tio budorden. Sen kom jag på att, trots att boken kom ut under 2000-talet så utspelar den sig under 1980-talet. MEN... Nu struntar jag i denna lilla petitess och har med boken, för jag tycker den passar in så bra i alla fall.

Det jag inte säger av Katja Timgren. En ungdomsroman om Jenny som känner att hon inte riktigt passar in. Ända tills det kommer en ny tjej till klassen. Kristina med svarta armébyxor och svart spretigt hår. Hon liknar ingen annan. Här är det ju ungdomarna som står i centrum så det där med flera generationer haltar kanske lite. Men det finns föräldrar och lärare i periferin. Och jag tycker inte att det är okonventionellt med lesbisk kärlek, men det kan ju finnas en och annan som fortfarande tycker det. Det här med budorden vet jag inte, men eftersom den handlar om ungdomar har de säkert brutit mot det fjärde budet om att hedra sin moder och fader. Samtida är den i alla fall.

I princip vilken bok som helst av Katarina von Bredow. De är samtida och speglar ofta relationer mellan tonåring och förälder/rar + kärlek. Ofta då kärleken mellan tonårstjej och äldre man och det kan ju anses lite okonventionellt. Sen vet jag inte riktigt hur jag ska få in det där med budorden ...

Sen tycker jag väldigt mycket om Majas morsas kompis sambo av Katarina Kieri. Det är en samtidsroman och inte en deckare. Men sen var det väl inte så många fler "rätt". Och sen kommer jag inte heller på fler böcker till veckans bokfemma.

Andra bloggar om: ,

1 kommentar :

bokmalen sa...

Alla känner vi till det gamla barnprogrammet Boktipset från SVT med programledaren Stefan Mählqvist. Tänk om musiken hade varit annorlunda? T.Rex 20th Century Boy. http://boktipsetnu.blogspot.com/2008/03/boktipset-med-trex-20-centurt-boy.html