16 april 2008

En liten berättelse om en stor tvist

Det var en gång en Steve Vander Ark som var ett stort fan av JK Rowlings böcker om trollkarlslärlingen Harry Potter. Han skapade en webbsajt som fungerar som ett lexikon med massor av fakta och information om Harry Potter och hans värld. Så länge lexikonet höll sig på webben var allt frid och fröjd. Enligt uppgift har det till och med hänt att den stora författarinnan själv rådfrågat lexikonet för att kolla upp fakta kring sin egen skapelse. Men så kommer Vander Ark på att han vill samla delar av det gigantiska materialet i en bok - en sån där med pärmar och pappersblad i - men då är inte den stora författarinnan lika vänligt sinnad längre. Med sina advokater i släptåg ilar hon till handling och stämmer Vander Ark och dennes förlag. "Mitt författarskap är på väg att utnyttjas. Det här handlar inte om pengar." förkunnar förkunnar hon. Fan tro´t.

Rowling hade ju själv tänkt skriva ett lexikon men jag menar, det är ju lätt att komma här och påstå något sån´t. Själv är jag övertygad om att jag nog hade skrivit en serie om en föräldralös trollkarlslärling och hans tid på en skola för blivande trollkarlar om bara inte en viss författare snott min idé.

Andra bloggar om: , , , SvD, intressant.se

1 kommentar :

Lisa sa...

Lustigt. Det där har jag också tänkt. Jag hade hela trollkarlsstoryn upplagd. Så himla typiskt bara att hon hann före.