26 maj 2008

Veckans lästrio: Film

Film, tänkte jag när jag såg Petras lästrio för denna vecka, det blir ju enkelt. Jag ser mycket film och eftersom filmer allt som oftast på bygger böcker borde det väl vara en smal sak att hitta tre stycken bra. Men sen kommer haken, filmen ska vara bättre än boken. Och för att veta det måste jag till att börja med både ha läst boken och sett filmen och så ska jag då verkligen tycka att filmen är bättre än boken. Etftersom jämförelser av det här slaget oftast faller ut till bokens fördel inser ni ju att detta är en ganska svår uppgift. Dessutom brukar jag ganska ofta skippa boken om jag har sett filmen, särskilt i de fall då filmen är gjord på något relativt okänt verk som man kan anta inte håller så hög kvalitet och det är ju där man skulle kunna tänka sig att man hittar svaren som skulle passa på denna lästrio. Så vad göra? Jo, min lästrio blir förvisso tre av mina favoritfilmer på temat, men jag kan inte helt ärligt säga att filmerna är bättre än sina förlagor - men däremot att de håller rasande god klass.

1. Cabaret - som bygger på en episood i Isherwoods novellsamling Farväl till Berlin.
2. Timmarna - efter Michael Cunninghams bok med samma namn. Här går det ju inte att säga att filmen är bättre än boken för boken är suverän. Men filmen är otroligt bra den också.
3. Varats olidliga lätthet - och boken av Milan Kundera heter samma sak. Även här är det svårt att säga att filmen är bättre, men jag tycker att det finns en känsla av vemodig dekadans i filmen som jag saknade när jag läste boken. I samtliga dessa tre fall har jag läst de litterära förlagorna efter det att jag sett filmerna, något som kanske spelar en viss roll.

Inga kommentarer :