25 juni 2008

Helikopter till Mount Everest?

Jag är ju i det närmaste sjukligt intresserad av att läsa om expedioner till Mount Everest och ända tills jag såg bilderna på när klättrarna tar sig över de ihopsnörda stegarna över isfallen så hände det att jag fantiserade om att själv klättra där. Nu har jag insett mina begränsningar och tänker att jag får nöja mig med en vandring till baslägret som jag hoppas blir av någon gång. Men så läser jag i Bengt Fredriksons bok "Mount Everest - mellan himmel och helvete" att en specialbyggd helikopter lyckades ta sig till toppen och landa där 2005. Det finns säkert dom som tänker att det är fusk och inte räknas men wtf jag bryr mig inte. Om det krävs en helikopter för att jag ska få stå på världens högsta topp så får det bli en helikopter. Jag är inte den som är knusslig.

Boken är för övrigt väldigt intressant. Den berättar om expeditioner till Everest genom tiderna. En del ganska så spektakulära sådana.

2 kommentarer :

Laila sa...

Ja, vad är det med Mount Everest som är så fascinerande? Jag känner likadant. Läste John Krakauers bok Tunn luft och några andra som jag inte minns nu. Alla självupplevda berättelser. Det är ju egentligen vansinne, men..David Lagercrantz skrev romanen Himmel över Everest. Mycket bra. Den du rekommenderar ska jag genast skaffa hem.

Hanna HJ sa...

Haha det mesta tyder på att dessa lagar faktiskt existerar, dock har jag inte några säkra källor.
Högt underhållningsvärde i alla fall!