27 juli 2008

En lästrio

Det var länge sedan jag körde en lästrio men nu är det dags. Temat är mest överskattade böcker och det kan ju leda fram till inspirerande diskussioner.

Den jag först kommer att tänka på är en bok jag läste ganska nyligen. Sommardöden av Mons Kallentoft. Som jag redan skrivit i ett tidigare blogginlägg så begriper jag inte riktigt recensenternas faiblesse för Kallentoft som deckarförfattare.

Sagan om ringen. Okej nu har jag skrivit det, nu är det bäst att jag gömmer mig på okänd ort för all framtid. Men jag har aldrig fattat det stora med den här slags fantasylitteratur. Sorry men så är det bara.

Stalin den röde tsaren av Simon Sebag Montefiore. Han har ju lagt ner ett jättejobb på att samla in i stort sett all information som finns att samla in om Stalin och hans regim. Och boken är alls inte ointressant men i mitt tycke är den i det närmaste oläslig. Att läsa den rakt igenom låter sig knappast göras men den är inte heller strukturerad så att den går att läsa styckevis som en faktabok.

1 kommentar :

Anonym sa...

Ajdå, Stalinboken ligger i min att läsa hög. Fast jag gillde hans bok om Potemkin, Vi får se.