29 augusti 2008

100 bästa?

Har just ögnat igenom den lista som DN publicerade för någon vecka sedan över de 100 viktigaste barnboksförfattarna samt deras viktigaste barn- och ungdomsböcker. Som så ofta med den här slags listor har "nykomlingar" svårt att göra sig gällande. Således är det inte så gott om böcker utgivna under 2000-talet. Jag hittar inte en enda titel från i år och endast en titel från 2007. Går vi tillbaka till 2006 så blir det 6 träffar osv. Totalt för 2000-talet hittar jag inte fler än tjugotalet titlar.

En annan sak jag noterar är att bilderböckerna är klart överrepresenterade. Jag tycker för övrigt alltid att det är problematiskt att bunta ihop ungdomsböcker med bilderböcker.

På författarsidan är det främst de sedan länge etablerade som finns med. Nya författarskap lyser med sin frånvaro. Visst man kan väl argumentera för att det tar ett tag innan man kan bestämma om ett författarskap eller en bok håller. Man jag tycker att till exempel Mårten Sandén skulle kunna platsa. Han har skrivit flera intressanta titlar om ungdomar idag. Jag tänker på Anna d'arc och En plats de kallar lyckan. En annan intressant Mårten är Mårten Melin som bland annat skrivit Svarta kängor med gul söm. Cornelia Funke skulle inte heller behöva skämmas för sig på den listan. Jag tycker till exempel att hennes Bläckhjärta är en höjdarbok.

4 kommentarer :

Anonym sa...

snälla, du som faktiskt kan en hel del om barnböcker, skulle du inte kunna göra en, om inte 100 bästa, så i alla fall 20 bästa?

/Johanna aka bokidioten

Lisa sa...

Hörru, skärp dig. Det är inte Mårten Sandén som skrivit Svarta Kängor. Det är Mårten Melin. Men annars håller jag med dig!

AnnCharlott sa...

Oops vilken tabbe. mårten hit och Mårten dit, har visst lite svårt att hålla kollen. Men har genast ändrat. Och Mårten Melin är också ett intressant författarskap.

Amoroso sa...

Samma sak med barn och ungdomslitteraturens kurslitteraturlistor. Vore intressant att göra en jämförelse och se hur "uppdaterade" de är!