21 november 2008

Fixa bättre betyg på fritiden

Kd tycker att man ska väga in elevernas ideella engagemang i betygen.
Det ideella engagemanget i föreningar, folkrörelser, kyrkor och samfund är stort, konstaterar Gunilla Tjernberg. Men Sverige är dåligt på att tillvarata de kunskaper som ungdomar får genom att vara tränare i ett fotbollslag, körledare eller hjälpa yngre kamrater med läxorna, tycker hon.

Jag tycker det låter som en utomordentligt korkad idé. Betyg ska vara betyg på skolämmena. Det blir ju absurt om skolan ska betygsätta elevernas fritid också. Själv var jag en sån där unge som helst satt hemma och läste eller bara kurade i största allmänhet. Att delta i föreningslivet låg inte för mig. Jag var ganska blyg och skydde stora grupper av andra barn/ungdomar så mycket jag kunde. Just därför hade det säkert varit bra om jag hade varit scout eller tränat ett fotbollslag eller vad som helst. Men allt i sinom tid.

SvD, Aftonbladet,

Inga kommentarer :