10 november 2008

Gör det själv

Det piper och blinkar och blippar. Jag står vid en av de nya "gör det själv"-kassorna på Konsum och drar mina varor förbi den blinkande och blippande läsaren. Sedan lägger jag dem i min på förhand upphängda kasse och sedan väljer jag betalningssätt genom en fingertryckning på skärmen. Jag matar in mina pengar får min växel och kvitto. Klart!

Snart behövs inte kassörskorna längre och det kanske är bra för det är säkert inte världens roligaste jobb. Att sitta i en snabbköpskassa. Men vad ska de göra istället frågar jag mig. Såhär till att börja med behövs de vid de nya "gör det själv"-kassorna för att instruera oss tafatta och otekniska stackare om hur de nya kassorna fungerar. Men sen då? För jag antar att vi så småningom kommer att lära oss hantera dessa pipande och blippande tingestar. Vad ska de göra då - snabbköpskassörskorna?

Och om några år, vem kommer då att fatta ett dyft av vad Di Sma Under Jordi sjunger om i sin sång "Snabbköpskassörskan"?

2 kommentarer :

Matilda sa...

Jag tycker de nya kassorna är hemska! De är till viss del ologiska, så som att man vet inte att ens gurka är inscannad förrän man lyfter upp den igen.

Nej, tacka vet jag shop express och hederliga kassörskor/kassörer som man kan utbyta några ord och leenden med!

Anonym sa...

det är en bra observation! Jag har suttit i kassan på Konsum och det jag inte fattade förrän då var vilken viktig social funktion man spelar! Den butik där jag jobbade hade några dusssin kunder som återkom och som man faktiskt hade riktigt god koll på. Det här är ju något som inte kan sättas pris på och som bara försvinner när personal försvinner.

Johanna www.bokidioten.se