09 december 2008

Absolut Per Nilsson

Per Nilsson är pålitlig. Han levererar. Jag har inte läst allt av honom men mycket och jag tycker att han är en av de mest intressanta ungdomsboksförfattarna i Sverige.

Hans kommande bok heter Absolut Per Nilsson - The very best of. Där får vi möta flera av de personer som befolkat hans tidigare böcker. Men tro nu inte att Per Nilsson kokat soppa på en spik genom att plocka godbitarna från sina tidigare böcker. Nej, det är visserligen samma personer men de har gått vidare i livet.

Man skulle kanske kunna säga att den här boken är en slags fortsättning, en "hur gick det sen" på alla hans tidigare böcker. Och det är riktigt snyggt och bra gjort. Det är klart att den här boken säkert blir mer intressant för oss som har läst en del av Per Nilssons tidigare böcker, men det är ingalunda någon nödvändighet.

Jag har visserligen läst flera av hans böcker men tusan heller att jag minns att placera de olika personerna i rätt bok, eller att jag minns vad de sysslat med tidigare. Men det spelar liksom ingen roll. Absolut Per Nilsson står alldeles utmärkt på egna ben.

3 kommentarer :

Matilda sa...

Vilket spännande koncept! Det är lite som att göra en remix-skiva av de största hittarna, fast mer genialt.
Det var länge sedan jag läste något av Per Nilsson, kanske dags att bege sig till biblioteket nu i jul!

Hanna sa...

Vet du om det går att köpa boken redan nu, eller kommer den ut till våren?

AnnCharlott sa...

På det manus jag fick vill jag minnas att det stod att boken kommer ut i april.