31 december 2008

Det här är inte en årskrönika

Jaha ja nu såhär årets sista dag ska man väl ta och summera året som gått. Alla tidningar, tv-kanaler och bloggar med självaktning har någon form av årskavalkad. Men hur tusan ska jag kunna summera ett helt år när jag knappt kommer ihåg vad som hände förra månaden? Läste till exempel att SvD listar Ping-pongkingen som en av 2008 års bästa filmer. Jaså kom den 2008? Det känns som urlänge sen jag såg den. Så jag får nog passa på punkten "året som gått".

Nästa stora grej såhär års är att avge nyårslöften inför det kommande året. Men varför? Vad är det som säger att man just vid denna tidpunkt på året befinner sig i en sån situation att man ska förändra sitt liv? Insikten om att det är dags att skärpa till sig kan ju komma när som helst, kanske mitt i sommaren. Och då är det väl dumt att vänta ända till nyår innan man börjar. Det låter mer som en dålig ursäkt tycker jag. Dessutom är det ju fullt legitimt att inte hålla sina nyårslöften. Nyårslöften är liksom något man ska bryta.

Men ändå. Gott nytt år och skål!

Några årskrönikor: SvD, DN, Aftonbladet

4 kommentarer :

Anonym sa...

Jadu, dessa summeringar av året =P Tur att man skriver blogg då så man kan gå tillbaka och kolla vad tusan man gjorde i mitten maj?? =P Haha. Gott nytt år på dig!

Matilda sa...

Jag ger inga nyårslöften. Däremot har jag en hel del förväntningar på mig själv inför nästa år, eller snarare små mål som jag skrivit upp och som det är tänkt att jag ska ha infriat vid 2009 års slut. Målen har med mitt eget välbefinnande att göra och har både med sådant som jag vill göra och sådant som jag måste ta tag i. Det är således inga löften utan mer saker som ska göra att jag mår bra. Nyårslöften känns lite "gammalt" så att säga, ingen tar dem på allvar längre. Men det är trots allt enklare att börja med något nytt vid ett nytt års start, precis som om det har skett någon nollställning...

Gott nytt år!

Magica de Hex sa...

SKÅL!

Din vän sa...

God fortsättning. Om du har tid och lust finns det en kulturfyra att svara på: http://kulturbloggen.com/?p=5669
hälsningar från Kulturbloggen