28 januari 2009

Kulturfyran

"Om jag hade pengar" handlar kulturfyran om denna vecka. Detta med anledning av en artikel i Aftonbladet där en man berättar om vilket helvete hans liv blev efter att han vunnit 2 miljarder. 2 miljarder är faktiskt löjligt mycket pengar. När jag brukar leka "om jag hade pengar" brukar jag nöja mig med att fantisera om några miljoner...

Kulturfyrans frågor:
1. Vad skulle vara det första du skulle göra om du vann 2 miljarder kronor?
Svimma antagligen. Men sen skulle jag betala bort alla lån.

2. Vad är din svaghet när det gäller pengar, vad har du lättast för att slösa på mer än du borde?
Om jag vunnit 2 miljarder skulle jag ju inte behöva bekymra mig om det :)
Men jag slösar kanske lite mer än vad jag borde i största allmänhet.

3. Om du skulle skänka något till något välgörande ändamål: vad skulle du skänka till?
Jag skulle fortsätta att ge till dem jag redan ger till, dvs Unicef, Stadsmissionen, Rädda Barnen m.fl, men mer pengar. Och så skulle jag väl utöka listan.

4. Om du skulle satsa en del av pengarna i något kulturellt, vad skulle det vara? En film? Sponsra en författare? Sätta uppe en teater? Köpa in konst?
Att sponsra en film skulle vara kul. Och så skulle jag nog ta ledigt för att resa och skriva reseskildringar.

Inga kommentarer :