25 februari 2009

Lättläst och hårdkokt

Sedan vi startade vår nya sajt www.bokstodet.se med inriktning på att hitta och presentera böcker för barn och ungdomar med dyslexi så har jag läst många s.k. lättlästa böcker (och nu menar jag inte kategorin lättläst för nybörjarläsaren). Det är främst tre förlag i Sverige som inriktar sig på att ge ut böcker anpassade för de som har problem med läsningen, LL-förlaget, Hhegas och Argasso.

Många av böckerna är riktigt bra och det går att förmedla väldigt mycket med många färre ord än vad som är brukligt i ungdomsromaner, men visst det är klart att en del nyanser och detaljer får stryka på foten i dessa böcker.

Naturligtvis handlar böckerna om allt mellan himmel och jord som böcker plägar göra. Men bland de böcker som vänder sig till tonåringarna tycker jag mig märka en övervikt av ganska hårdkokta spänningsböcker och jag undrar om det är så att förlagen ser en marknad utöver de med dyslexi eller lässvårigheter. Att man tänker att de läsovilliga [pojkarna] ska lockas att läsa genom att erbjuda dem relativt tunna spännande böcker. Det är alls inget fel i det men jag skulle önska att de läsvänliga böckerna till tonåringar varierade mer i ämnesval för jag tror inte att bara för att man är en - låt säga - 14-årig kille med dyslexi så vill man bara läsa spännande böcker om kriminalitet och gängbildningar.

1 kommentar :

Spectatia sa...

Bra tips. Har vidareförmedlat till en bekant som jobbar med såna frågor.