27 februari 2009

Slumdog Millionaire


Som jag skrev för några dagar sedan så blir jag misstänksam om en film får för många Oscarstatyetter och därför hade jag inte så jättehöga förväntningar inför gårdagskvällens förhandsvisning av Slumdog Millionaire. Och då blir man ju inte heller besviken.

Filmen var underhållande och välspelad. Handlingen är väl vid det här laget bekant för de allra flesta. En ung man från slummen deltar i "Vem vill bli miljonär" och klarar till allas stora förvåning av fråga efter fråga. Jag gillar särskilt sättet filmen är berättad på. Jamal sitter i studion och varje fråga leder till en tillbakablick som förklarar hur det kommer sig att han kan svaret. På det här sättet serveras vi hela Jamals uppväxt. Det är snyggt och smart gjort.

Även fotot är snyggt och smart, men så var ju en av statyetterna filmen fick den för bästa foto. Och som avslutning - när eftertexterna rullar - bjuds vi äntligen på en äkta bollywoodsk dansscen.

1 kommentar :

Matilda sa...

Oooo! Det låter nästan som att det är värt att lägga en av mina fribiobiljetter på den filmen! Jag har gormat över att det inte verkar finnas några intressanta filmer på repertoaren (med undantag för Mumintrollen men jag tycks inte hitta några småbarn i min umgängeskrets att gå med).