19 februari 2009

Män som hatar kvinnor


Jag hade möjlighet att gå på en pressvisning idag och se Män som hatar kvinnor. Det kommer säkert att bli (om det inte redan är) årets mest uppmärksammade och omtalade film.

Var den bra? Jag vet inte riktigt. Den var absolut inte dålig men det är inte en film som berör eller engagerar mig särskilt mycket. Den var kul att se. Absolut. Välgjord och välspelad. Noomi Rapace är Lisbeth Salander. Ja faktiskt, det trodde jag inte riktigt men det tycker jag och Michael Nyqvist funkar bra som Micke Blomkvist. Den enda som inte fungerar alls är Lena Endre. Hon är inte och kommer aldrig att bli en trovärdig Erika Berger men som tur är så är hon bara med några minuter i början och i slutet av filmen. Enligt obekräftade rykten så är hon ganska hårt bortklippt.

Filmen är väldigt trogen mot sin bokliga förlaga men naturligtvis har man varit tvungen att utelämna mycket. Jag som har läst alla böckerna fyller säkert i ur minnet och skapar mig en bild av personerna och skeendet som kanske inte egentligen finns med på vita duken. Det skulle vara kul att höra vad de som inte läst boken tycker om filmen.
Bloggat om , ,

1 kommentar :

Magica de Hex sa...

Jag längtar efter att få se filmen!