16 mars 2009

Avbruten läsning


Nej, förlåt, sorry men den här boken tänker jag inte läsa klart. Efter att ha tragglat i flera veckor och drygt 100 sidor ger jag upp. Att jag gav boken så pass mycket respit får väl skyllas på respekt för ett stort författarnamn. "Det här borde jag tycka om, det här borde vara bra det är ju Norman Mailer som skrivit det".

Slottet i skogen, Mailers sista bok, är berättelsen om Hitlers barndom. Men de dryga 100 sidor jag läst har handlat mest om fadern Alois [med ganska stort fokus på hans enorma sexlust] och om den djävulens hantlangare som är berättarröst. Det är segt, det är tråkigt och det är ointressant. Jag tänkte att det kanske händer något, berättelsen kanske tar fart och kommer igång lite längre in i boken. Så jag gjorde något jag annars aldrig brukar göra, jag bläddrade framåt och läste några sidor nära slutet, men nej det var samma tugg om Alois hit och Alois dit där också.

Inga kommentarer :