31 mars 2009

Tema nobelpris



Lyrans första tematrio handlar om Nobelpristagare och frågan är vilka som är mina tre favoritböcker skrivna av författare som erhållit Nobelpriset. Och det frågar jag mig själv också. Nu tillhör jag inte dem som rusar åstad och läser en Nobelpristagare bara för att det är just en Nobelpristagare. Men jag har ändå läst tillräckligt många och tillräckligt bra för att det ska vara svårt att välja ut tre. Men såhär får det bli:

Gabriel García Márquez, Hundra år av ensamhet: Denna härliga släktkrönika är erbjuder en fantastisk läsupplevelse.

Pär Lagerkvist, Bödeln: Magisk, mystisk, oroande och otroligt stark.

John Steinbeck, Möss och människor: Den boken grep mig väldigt mycket när jag läste den för många år sedan.

2 kommentarer :

Lyrans Noblesser sa...

Pär Lagerkvist är en av mina favoriter, men just Bödeln har jag (ännu) inte läst. Noteras på min läslista :-)

Anonym sa...

Dvärgen är min favoritLagerkvist.

/dmcn