20 april 2009

Boktipset.se - ett första intryck

Efter att ha bloggat om att inte komma in på bokstipset.se så fick jag inloggningsuppgifter för kunna testa. Den officiella premiären är visst skjuten på från den 15 till den 22 april. Idag fick jag äntligen tid att lägga upp min profil och börja fylla min bokhylla. Och där fastnade jag, inte för att det var svårt och snårigt. Nej, jag fastande för att det var roligt.

Grundidén skiljer sig inte så mycket från bok.nu. Utifrån hur man betygsätter böcker får man tips på andra böcker man kan tänkas vara intresserad av och man ser vilka andra medlemmar som har en boksmak som överensstämmer med sin egen. Men Boktipset.se har gått ännu ett steg längre i att bli ett socialt forum. Man kan följa andra medlemmar och skicka meddelande till dem. Man kan skriva kortare statusuppdateringar och även längre blogginlägg, man kan gå med i grupper och skapa egna grupper. Sedan kan man också recensera böckerna - inte bara ge ett betyg - och så kan man skapa listor typ bästa barnböckerna, tråkigaste böckerna eller vad man nu vill.

Så på det hela taget tror jag att det här kan bli ett kul forum att hänga på. Men en sak som jag skulle önska är en sida med "senaste händelserna" - typ senaste blogginlägget, senaste recensionen, senaste skapade listan osv - samlade på ett ställe. Det skulle ge en förbättrad överblick.

2 kommentarer :

CH sa...

Intressant; då skall jag se till att bli medlem där.

Speja sa...

Tack för presentationen, det låter intressant - och kul. Den 22:e alltså, see you there!