14 april 2009

Frälsaren av Jo Nesbø

Frälsaren får väl sägas vara en passande titel på en "påskekrimbok". Det här är andra boken jag läser om Jo Nesbøs hjälte Harry Hole. Av en slump råkar det också vara närmast efterföljande bok i serien och jag förstår att man nog bör läsa hans böcker i rätt ordning eftersom man i den här boken får en snabbresumé av tidigare lösta fall och det blir ju något av en spoiler om man tänkt sig att läsa de tidigare böckerna.

Harry Hole är - som så många bokpoliser - en ensamvarg som brottas med alkoholproblem och har problem att få förhållanden att fungera, men som trots det [eller på grund av det?] har en stark attraktionskraft på kvinnorna. Att jag raljerar en aning betyder inte att jag tycker illa om boken. Tvärtom jag tycker att den är riktigt bra. Den är spännande och även om Nesbø strör ut en del ledtrådar så tappar den aldrig i spänning eller intensitet.

Som alltid när man ska skriva om deckare är det svårt att berätta om handlingen utan att avslöja för mycket. En av frälsningsarméns soldater skjuts ihjäl på öppen gata med massor av vittnen, ändå är det ingen som kan ge något riktigt signalement av mördaren. Som läsare får jag tidigt veta att mördaren är en professionell torped och ganska snart listar också Harry Hole ut det. Men varför har någon anlitat en torped för att ha ihjäl en frälsningssoldat? Och vem?

1 kommentar :

Emma sa...

Kikade in här lite jag :)