15 april 2009

Blått för pojkar och rosa för flickor

En av mina kolleger berättade om en av mammorna på hennes barns dagis som ansåg sig väldigt genusmedveten och jämlik. Hon hade nämligen till sin dotter köpt en bok som handlade om en båt. Det var väldigt vågat tycker jag. Samma mamma ska också enligt hörsägen har ringt till Djurgården och klagat på att deras nappar bara fanns i blått. Det var rent ut diskriminerande ansåg hon. Skulle inte små flickor också kunna fostras till goda Djurgårdsfans? Och resultatet - kära läsare - ser ni här.



Nu finns Djurgårdens nappar både i blått och i rosa!

7 kommentarer :

Niklas sa...

Jag säger som Gert Fylking: Äntligen!

På BB-avdelningar markeras f.ö. varje fött barn under dagen med en liten plupp på en anslagstavla. Blå för pojkar och rosa för flickor. Jag hoppas att du inte blir helt utslagen av förvåning nu och måste ligga på golvet och hyperventilera.

Indra sa...

God morgon!

Om du reagerar på det här, så ska du bara veta hur många som stör sig på att jag har rosa på min hanhund.. ;-) Fullkomligt ofattbart, enligt många. Det går ju bara inte - jag borde ha skaffat mig en tik i stället.
Här handlar alltså inte debatten om ifall hunden ska ha något på sig eller inte, utan vilken färg den får lov att ha på grund av kön.

Å ena sidan anklagas jag för att förmänskliga min hund med kläder - å andra sidan får jag höra att jag åtminstone borde sluta klä honom i "tjejfärger" om jag nu måste ha något. Det är väl mänskliga värderingar om något.

Lite off topic kanske, men jag roas ofta av könstereotypa debatter, både när det gäller människor och djur, och fastnade för din rubrik. ;-)

Ha en fin dag!
Mvh//Indra

Speja sa...

Skojar du? Båt till flicka? Ungefär lika vågat som häst till pojke.

Magica de Hex sa...

Jeeez! Man tar sig för pannan och undrar hur många generationer saker och ting ska ta ...

Mifflan sa...

*fniss* Undrar just om de kvinnliga hulliganerna klär sig i rosa?

Lyrans Noblesser sa...

Jag måste nog ställa min tveksam till att fostra pojkar eller flickor till Djurgårdsfans... Hehe :-)

Spirea sa...

Jag orkar knappt bli upprörd längre... Vilket väl är ett hemskt tecken på hur djupt vi har sjunkit? Har du kollat in serien om just detta med blått och rosa som går i DN just nu?