18 april 2009

Tjocka böcker

Jag vet inte om det är inbillning men jag tycker det verkar som om böckerna bara blir tjockare och tjockare. Som om allt fler författare använder väldigt många ord för att berätta sina historier. För många ibland enligt min mening. Jag har inte något emot tjocka böcker så länge allt som ryms inom pärmarna känns motiverat för att föra handlingen framåt, men alltför ofta tycker jag att författare irrar iväg i utvikningar som inte är särskilt relevanta eller intressanta.

Just nu läser jag Ett land i gryningen av Lehane - en "tjockis" på nästan 800 sidor. Lehane är en stilsäker författare och en av mina favoriter, men här tycker jag att han tar lite för många omvägar även om boken så här långt verkar nog så intressant.

2 kommentarer :

Matilda sa...

Tjocka böcker som inte har för många utsvävningar kan vara riktigt bra, men det förutsätts nästan också att de har en bra layout inuti. För liten och tät text gör det jobbigare även om storyn är bra. Dock tycker jag att Sagan om ringen hade kunnat sluta si så där hundra sidor innan den gjorde det

AnnCharlott sa...

Håller med dig om att layouten är viktig. Jag gillar böcker där man lätt kan göra ett stopp utan att behöva avbryta mitt i ett stycke. Samtidigt har en av de bättre böcker jag läst på sistone - De välvilliga - långa textsjok och boken är dessutom nästan 1000 sidor tjock.