05 maj 2009

Det kom ett sms

Jag fick ett sms från brorsdottern: "hej jag undrar om jag kan få Dalslandsdeckarna? det är en jättekul serie". Det är alltid glädjande när de små liven vill ha böcker då har man lyckats manipulera dem i rätt riktning. Nu kan jag kanske inte ta åt mig hela äran själv. Flickebarnets föräldrar är också de ganska boktokiga.

Nu är det alltså Dalslandsdeckarna som gäller för brorsdottern och då ska hon naturligtvis få Dalslandsdeckarna. Jag har inte läst just dessa böcker men jag minns när jag själv var i värsta slukaråldern [som om jag inte fortfarande är det] då tuggade jag i mig Femböcker och Kittyböcker fortare än författarfabriken hann fylla sin "Mall 1A för barndeckare" med nya äventyr. Jag antar att Dalslandsdeckarna också följer sin mall men böcker som följer ett väl känt mönster fungerar utmärkt när barnen tränar upp sin läsförmåga och läshastighet. Och apropå att följa mallar så gäller det väl i ärlighetens namn också många vuxendeckare.

1 kommentar :

Speja sa...

Härligt! Här hemma blir jag själaglad när barnen ber mig åka till bibblan och låna hem fler Snurran-böcker och Ulf Stark-berättelser. Då har man lyckats lite grand i alla fall.