27 maj 2009

Ej för de under tre

Ej för barn under 3 år står det allt oftare på såväl leksaker som böcker. Och det är naturligtvis viktigt att det är hög säkerhet på sådant man ger till de allra minsta. Men när man sätter den här typen av märkning även på sådant som så helt tydligt riktar sig just till dessa allra yngsta blir det lite knepigt. Som till exempel en taktil bok med hårda kartongsidor och flikar. Jag vet inte om det är flikarna som man tänker att barnet eventuellt kan rycka loss och stoppa i halsen. Men då vore det väl mycket bättre att man hade skippat dessa flikar. Jag tror i alla fall inte att det är så många barn [eller föräldrar till barn] över tre år som kommer att intressera för den här typen av böcker.

2 kommentarer :

Lisa sa...

Och den har jag gett till min fyra månader gamla son. Typiskt hans otur att det var förbjudet! Han älskar den. Tror jag. Han tittar i alla fall intresserat i den.

Speja sa...

Konstigt tänkt. Avråda sin egen målgrupp...