21 maj 2009

Tematrio

I vårt västra grannland firades 17 maj för några dagar sedan och med anledning av det så handlar Lyrans tematrio om Sverige/Norge. Och eftersom jag om någon dag styr kosan just mot detta min moders födelseland passar det väl väldigt bra att jag ger mig i kast med denna tematrio. Svenskar listar tre norska författare eller böcker och norrmännen listar tre svenska dito. De som känner sig som både och får välja. Även om jag har norskt påbrå så är jag både född och bosatt i Sverige och således gäller det att lista norska favoriter. Måste skamset erkänna att jag inte är så väldigt väl bevandrad i norsk litteratur.

Sofies värld av Jostein Gaarder - Det är beundransvärt hur väl Gaarder lyckas väva ihop en spännande och lite mystisk berättelse med en vandring genom filosofin och idéhistorien.

Cora Sandels trilogi om Alberte
- En fin och stillsam skildring av kvinnans livsvillkor i en borgerlig miljö kring förra sekelskiftet. Det var många år sedan jag läste böckerna och jag kan inte redogöra för handlingen i detalj men minns att jag tyckte om den verklighetsnära tonen i dem.

Anne Holt - Måste ju också få vara med. Jag gillar hennes deckare. De har spännande och väl genomförda intriger och bra personskildringar. Så mycket mer är det väl inte att orda om dem.

Bubblare - Två bubblare som jag nyligen börjat bekanta mig med är Jo Nesbø och Erlend Loe.

1 kommentar :

Lyrans Noblesser sa...

Sofies värld läste jag för många år sedan, nu känner jag ett stort behov av att leta upp denna godbit på ett antikvariat och läsa om den.