02 juni 2009

Veckans tematrio

I söndags var det Mors dag och jag och sambon bjöd min mamma [och pappa som fick hänga med på ett hörn] på middag på "Pontus by the sea", vilket var väldigt uppskattat. Med anledning av Mors dag handlar Lyrans tematrio om minnesvärda mammor i litteraturen. Lätt tänkte jag. Sen blev det tomt ... Men lite grävande i minnets labyrinter [och i tidigare blogginlägg] gav till slut detta resultat:

Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver. Det är en oerhörd stark bok där en mamma rekapitulerar livet sedan hon fick sonen Kevin och försöker förstå varför det gick som det gick för honom. Boken känns så äkta att man skulle kunna tro att den var dokumentär men det är den såvitt jag vet inte.

Mammaboken av Kristina Berge är en urkul bilderbok med bilder av Anna Höglund. Det handlar om en mamma som inte är helt politiskt korrekt.

Barndom av Jan Myrdal. Hans beskrivning av sin mamma är inte direkt kärleksfull i den här boken. Men minnesvärd. Det var många år sedan jag läste den men den har etsat sig kvar i mitt minne.

5 kommentarer :

Matilda sa...

Gills Ensamma mamman? Förvisso en seriefigur... ;)

AnnCharlott sa...

Det är klart att Enssamma mamman gills. Det är en kanonserie som jag har skrattat mycket åt. Den hade mycket väl platsat i min tematrio.

Lyrans Noblesser sa...

Mammaboken måste jag spana in :-)

Stine Marie sa...

Boken til Lionel Shriver skal jeg lese i sommer. Ser frem til det :)

AnnCharlott sa...

Lyran, Mammaboken kan vara svår att få tag på. Men kanske på bibliotek eller second hand. Men den är väl värd att leta efter.

Stine Marie, du har verkligen stark och gripande läsning att se fram emot.