03 juni 2009

En Kulturfyra om Astrid Lindgren

Veckans Kulturfyra passar mig som hand i handske. Den handlar nämligen om Astrid Lindgren och eftersom jag jobbar på Barnens Bokklubb som Astrid en gång i tiden var med och startade så har jag ett alldeles särskilt förhållande till hennes böcker.

1. Vilken är din favoritbok av Astrid Lindgren?
Bröderna Lejonhjärta. Jag grät så det skvalade. Men åh, vad den är bra.

2. Vem är din favoritkaraktär i Astrid Lindgrens böcker?
Som liten hade jag nog svarat Emil eller Tjorven, men nu är jag benägen att svara Ronjas mamma Lovis. Hon är en härlig karaktär.

3. Vilken karaktär är mest lik dig?
Jag kan inte komma på någon av Astrids karaktärer som är speciellt lik mig. Kanske Tjorven, åtminstone kände jag samhörighet med henne när jag var liten.

4. Vem tycker du borde få Astrid Lindgren-priset?
Lennart Hellsing. Utan tvekan.

Almapriset: 1, 2

2 kommentarer :

Din vän sa...

Ja Lennart Hellsing om någon borde få priset. Det håller jag med om.
RS
Kulturbloggen

Matilda sa...

Vad kul du valde Lovis! Bifigurerna i Astrids böcker behöver verkligen få mer uppmärksamhet. Själv har jag alltid velat se mig som Pippi, men egentligen är jag nog innerst inne en Annika...