04 juni 2009

Ökad bokutgivning igen

Antalet boktitlar som ges ut i Sverige fortsätter att öka. Ökningen 2008 jämfört med 2007 är 15%. Samtidigt har Akademibokhandeln deklarerat att de kommer att saluföra ett kraftigt reducerat sortiment vilket är att tolka som att de kommer att plocka bort icke lönsamma titlar från sina hyllor. Internetbokhandeln å andra sidan sätter en ära i att du ska hitta i stort sett allt hos dem. Men då får du leta ganska duktigt eller veta exakt vad du vill ha, för det som frontas på startsidor och erbjuds i mejlutskick är ganska mycket "main streem" och överensstämmer ganska väl med bästsäljarlistorna.

Priserna på böcker är hårt pressade och det är ju glädjande för konsumenten. Samtidigt finns risken att bokens värde devalveras. Om vi inte längre är beredda att betala ett vettigt pris finns en risk för ökad utslätning och likritning. Och vem ska då föra fram debutanterna? Var ska de ta sina första stapplande steg?

Det är ju en aspekt på det. Samtidigt tror jag det kommer att bli allt färre som är beredda att betala flera hundra kronor för en inbunden roman när samma innehåll finns att få i en betydligt billigare pocket eller kartonnage om man bara kan ge sig till tåls några månader. Här är ju bokbranschen lite speciell. Du betalar ganska mycket för själva förpackningen om du köper en inbunden bok, fastän innehållet är precis det samma i den billigare pocketutgåvan. Detta kan vara en bidragande orsak till att branschen har så svårt att bestämma sig för hur man ska hantera e-böckerna.

4 kommentarer :

Magica de Hex sa...

ja detta är ett kommande dilemma. Tror vi på e-böcker? Jag vet inte om jag kommer att sitta med en läsplatta och läsa, men vem vet?

Speja sa...

Jag kan inte tänka mig att läsa bok på läsplatta, jag som till och med skriver ut mina egna texter på skrivaren när jag jobbar. Det är helt enkelt en annan sak att läsa på papper. Fast vad vet jag, man ska aldrig säga aldrig. Jag har minsann gjort 180-graders sväningar flera gånger i mitt liv, kanske blir det en gång till;)

Speja sa...

Ooops...ursäkta stavfelen. Fingrarna hinner inte riktigt med hjärnan, eller är det tvärtom?;)

AnnCharlott sa...

Själv skulle jag gärna skaffa en läsplatta. Det vore fantastiskt att kunna köpa böcker den vägen i stället för i pocket [som är det format jag handlar flest böcker i annars]. De böcker jag vill äga [inbundna] och ha i min bokhylla är diktböcker, antologier, biografier, konstböcker och ett fåtal favoritromaner.