05 juni 2009

Lennart Hellsing 90 år

Krakel Spektakel, Kusin Vitamin
Hängde och slängde uti en gardin.

Ja de raderna känner väl alla till. Eller åtminstone i stort sett alla.
När jag var liten hade vi två barnskivor hemma - i ep-format.

Den ena var med sånger av Gullan Bornemark + barn. Bland annat fanns där den klassiska "Sudda, sudda, sudda bort din sura, sura min". Den brukade mina föräldrar av någon obegriplig anledning sjunga för mig ganska ofta. [Jag har än i dag inte lyckats räkna ut varför.]

Den andra skivan var Krakel Spektakel. Jag minns att jag tyckte mycket bättre om den. Bornemark var alldeles för hurtig och klämkäck för min smak. Hellsings verser var spännande och visade på en värld full av fantasi och märkvärdiga ting.

Jag vet inte riktigt var dessa ep-skivor finns nu. När flyttlasset gick från föräldrahemmet vid dryga 20 års ålder var det inte prio på att packa ner barnskivorna. Men i och med att mina föräldrar [åtminstone min far] är nära släkt med hamstrarna så misstänker jag starkt att de finns i någon gömma hemma hos dem. Kanske ska ta och leta fram dem vid nästa besök.

Mer om: , DN

1 kommentar :

Speja sa...

Åh, de där fick jag också mig till livs när jag var liten. Min mamma var/är en riktig sångfågel, vilket var trevligt ibland och synnerligen irriterande emellanåt.

"Sudda bort din sura min" borde jag nog repetera lite. Minns inte riktigt texten...eller vågar man sjunga den för herrarna i huset? Kanske får man surt igen...