26 oktober 2009

Tematrio - förtryck

Lyrans tematrio denna vecka handlar om böcker som skildrar krig eller andra former av förtryck.

Den första jag kommer att tänka på läste jag när jag var 17 år och det är Roots. Alex Haley berättar sin släkts historia med början när en ung Kunta Kinteh blev bortrövad utanför sin by i Afrika och såld som slav i Amerika.

Om andra världskriget har jag läst många böcker så det är naturligt att ha med någon av dem här. Och efter en del funderande väljer jag De välvilliga av Jonathan Litell. Där vi får följa en av förtryckarna under 900 välskrivna och fascinerande sidor. Jag har bloggat om den här.

Som tredje bok väljer jat Jo-Jo och Mimi av Elzbieta. En oerhört stark och suggestiv barnbok som handlar om Jo-Jo och Mimi som är bästa vänner och leker varje dag. Men så en dag blir det krig och då får de inte leka längre för de är på olika sidor i kriget.

1 kommentar :

Lyrans Noblesser sa...

Rötter kommer jag också ihåg från tonåren, fast jag är inte säker på att jag läst den.